Odkrywanie wspaniałego świata polityki biurowej

/

Czy słysząc termin "polityka biurowa", masz ochotę uciec i schować się pod jednym z wielu stołów biurowych w swoim miejscu pracy? Prawdopodobnie tak. Jeśli myślałeś, że wyszedłeś z szalonego świata polityki, kiedy skończyłeś szkołę, czas powrócić do tych wspaniałych dni.

Tak, polityka biurowa żyje i ma się dobrze w każdej organizacji, ale to, co odróżnia jedną od drugiej, zależy od jej nasilenia. Zawsze, gdy mamy grupy ludzi, zarówno mężczyzn, jak i kobiet, grupy mieszane lub pojedyncze, będziemy mieć do czynienia z pewnego rodzaju konfliktami, które zazwyczaj rozgrywają się nad współczesnymi stołami w sali konferencyjnej podczas sesji burzy mózgów! Miejmy nadzieję, że konflikty te będą się toczyć pod powierzchnią, nigdy nie wybuchną i nie spowodują problemów w samym biurze. Jeśli jednak dojdzie do wybuchu, ważne jest, aby zarówno menedżerowie, jak i pracownicy radzili sobie z takimi sytuacjami we właściwy sposób.

Wyjaśnienie polityki biurowej

Polityka biurowa to termin zbiorczy obejmujący wszelkiego rodzaju konflikty, spory lub sytuacje, które pojawiają się między pracownikami w miejscu pracy. Może to być zazdrość biurowa, dwie osoby, które po prostu się nie dogadują, a problem stale narasta, mogą to być problemy z komunikacją lub jedna osoba, która regularnie odbiera chwałę za wspólne pomysły, powodując rozdźwięk między zespołami. Polityka biurowa to ogromny termin, który obejmuje tak wiele różnych obszarów, że nie sposób podzielić go na małe fragmenty.

Polityka biurowa może również dotyczyć hierarchii, np. wiedzy o tym, kim są wpływowi ludzie w organizacji, którzy zasiadają za biurkami dyrektorów, kim są osoby wpływowe, kogo należy unikać, a kogo należy się wystrzegać. To trudne i może być polem minowym, ale z wielu względów jest nieodłączną częścią życia biurowego.

Kiedy znajdujesz się w środku sytuacji związanej z polityką biurową, może to być niezwykle trudne, a zadaniem menedżera jest skuteczne radzenie sobie z takimi sytuacjami i unikanie dalszych konsekwencji wśród pracowników. Bardzo łatwo taka sytuacja może przerodzić się w efekt kuli śnieżnej, np. pracownicy stają po jednej ze stron, w zespołach pojawiają się podziały i zanim się obejrzysz, morale spada, a wraz z nim wydajność.

Zapoznaj się z infografiką przygotowaną przez Acas, aby szybko zapoznać się ze statystykami i możliwymi przyczynami konfliktów w biurze

Źródło: www.acas.org.uk/index.aspx?articleid=5989

Łatwo jest zacząć myśleć, że tylko w Twoim biurze występują takie problemy, ale to z pewnością nie jest prawdą. We wszystkich biurach dochodzi do jakichś sytuacji politycznych, niezależnie od tego, jak bardzo uspokajające są wnętrza biurowe, np. dzieła sztuki i kolory zapewniające uspokojenie nastrojów.
Może być po prostu tak, że ludzie w tej sytuacji postanawiają ją zignorować i pozwolić jej łagodnie się toczyć, nie pozwalając, by eksplodowała w problem, który stanie się bardziej dalekosiężny. Jest to częsta sytuacja, z którą można sobie bez problemu poradzić.

Z tego powodu wiedza o tym, jak radzić sobie z konfliktem w pracy, jest istotnym elementem gry. Menedżerowie również powinni przejść szkolenie z zakresu rozwiązywania konfliktów, aby pomóc sobie w rozładowywaniu sytuacji i pełnieniu roli mediatora między dwoma pracownikami, którzy po prostu nie mogą się ze sobą porozumieć. Umiejętność skutecznego rozwiązywania konfliktów może stanowić różnicę między sukcesem a porażką firmy. Wszystko zależy od morale oraz zapewnienia pracownikom sprzętu i narzędzi, których potrzebują do wykonywania swojej pracy bez wywoływania frustracji i irytacji.

Na przykład, jeśli pracownik musi się skoncentrować, a wokół niego wszyscy inni współpracują, jest to potencjalny powód do konfliktu. Kierownicy mogą z łatwością zidentyfikować tego typu sytuację i dostarczyć ekrany stojące, ekrany biurowe lub panele akustyczne, a następnie zlikwidować problem. To może być takie proste.

Szkodliwy wpływ negatywnej polityki biurowej

Należy zaznaczyć, że istnieje duża różnica między odrobiną zdrowej rywalizacji między pracownikami a wojną o władzę.
Różnice między ludźmi zawsze będą występować, ale w zdrowej sytuacji nie powinny one nigdy przeradzać się w konflikt. Dla firmy, w której na co dzień dochodzi do niesnasek i złośliwych uwag, nie ma nic korzystnego. Wielu pracowników może zacząć się zastanawiać, czy rzeczywiście zostali przeniesieni z powrotem do szkoły, mimo że siedzą przy narożnym biurku, a nie przed tablicą!

Badania przeprowadzone w 2006 r. wykazały rzeczywiste i negatywne skutki polityki biurowej i konfliktów w miejscu pracy. Badanie to wykazało, że takie konflikty kosztują organizację 33 miliardy funtów rocznie. To ogromna suma pieniędzy! Są to utracone korzyści biznesowe, utracona efektywność i produktywność. Z tego 80% konfliktów przyczyniło się do problemów z efektywnym prowadzeniem codziennej działalności.

Większość menedżerów ma również awersję do tego typu konfliktów - 35% ankietowanych stwierdziło, że wolałoby wyskoczyć z samolotu ze spadochronem przyczepionym do pleców, niż mieć do czynienia z konfliktem w pracy. To naprawdę powinno powiedzieć coś o trudnościach, jakie może spowodować polityka biurowa, gdy wszystko zmierza w złym kierunku.

Szkodliwe skutki konfliktów w biurze dla firmy są następujące:

  • Reputacja firmy może zostać nadszarpnięta, jeśli informacja o tym wycieknie na zewnątrz
  • Rekrutacja nowych pracowników w przyszłości może być bardzo trudna, jeśli firma ma reputację firmy skłóconej
  • Bardzo negatywnie wpływa to na morale, co z kolei odbija się na wydajności i zyskach, a terminy nie są dotrzymywane
  • Relacje między pracownikami mogą zostać nadszarpnięte, co oznacza, że jeden lub obaj pracownicy muszą odejść lub zostać przeniesieni.
  • Wzrost rotacji pracowników
  • Uszkodzenie relacji z klientami i kontaktów biznesowych w przyszłości, jeśli problem zostanie upubliczniony.

Z tego właśnie powodu szkolenie w zakresie rozwiązywania konfliktów powinno stanowić istotną część pakietu obowiązkowych szkoleń dla pracowników.
Pracodawcy powinni również wysyłać swoich menedżerów na kursy pogłębiające wiedzę, aby mogli pełnić rolę mediatora w trudniejszych do opanowania sytuacjach. Należy jednak mieć nadzieję, że pracownicy będą w stanie dojrzale rozwiązać problem między sobą, bez konieczności interwencji.

Dość łatwo jest zauważyć, kiedy konflikt narasta pod powierzchnią lub zaraz wybuchnie. Zwykle można dostrzec takie oznaki, jak kłótnie lub gorące dyskusje, które mają posmak czegoś więcej. W niektórych przypadkach jedna z osób zaangażowanych w problem może stać się wycofana i odciąć się od zespołu, być może nie będzie już tak często jak zwykle uczestniczyć w sesjach współpracy przy stołach w salach konferencyjnych. Zadaniem doświadczonego menedżera jest umiejętność dostrzegania tych oznak i monitorowania sytuacji, która może trwać.

Możesz również zauważyć następujące oznaki, gdy polityka biurowa nabiera negatywnego wydźwięku:

  • Pracownicy nie są już tak otwarci na współpracę i brakuje im motywacji do przyjmowania dodatkowej odpowiedzialności lub nowych zadań
  • Spada nastrój i mniej jest spotkań towarzyskich poza pracą
  • Klienci zaczynają narzekać na jakość pracy, popełnia się więcej błędów wynikających z niskiego morale i dbałości o szczegóły
  • wzrasta liczba dni chorobowych pracowników z powodu stresu, niepokoju i depresji
  • Pracownicy zaczynają odchodzić, a informacje zwrotne wskazują na problemy w ich szeregach
  • Pracownicy częściej korzystają z mebli wypoczynkowych, np. regularnie potrzebują czasu wolnego lub chcą się wyciszyć.

Wszystko to może być wynikiem ciągłych walk między pracownikami, a nierozwiązane problemy po prostu się nasilają. Dlatego tak ważne jest, aby pracownicy uczyli się umiejętności rozwiązywania konfliktów, ale także aby rozumieli, że choć między ludźmi zawsze mogą pojawić się drobne sprzeczki, to toczenie ze sobą wojen nie jest normalną sytuacją.

Radzenie sobie z różnymi osobowościami

W każdym biurze, niezależnie od jego rodzaju, znajdą się różne typy osobowości. Wszyscy jesteśmy wyjątkowi i różni, a to oznacza, że w różny sposób reagujemy na różne rodzaje zarządzania. Na przykład introwertyk może nie reagować na styl zarządzania, w którym dominuje rozmowa, a bardziej pozytywnie może zareagować na styl konwersacyjny, skoncentrowany na przekazywaniu informacji. Z drugiej strony, pracownik, który może być określany jako "leniwy", może potrzebować bardziej surowego stylu. Ekstrawertycy mogą potrzebować zachęty i wyznaczenia granic, a bardzo wrażliwi pracownicy mogą potrzebować stylu zarządzania polegającego na "trzymaniu za rękę", być może siedząc na kanapie w fotelu biurowym, a nie za biurkiem o oficjalnym wyglądzie.

Skuteczny i wysokiej klasy menedżer potrafi rozpoznać typy osobowości i odpowiednio dostosować swój styl zarządzania. W każdym konflikcie mogą występować albo dwa bardzo podobne typy osobowości, które się ścierają, albo dwa bardzo różne typy osobowości, które po prostu nie mogą się zrozumieć.

Niektóre z głównych przyczyn konfliktów pracowniczych to:

  • złe techniki zarządzania, które doprowadziły do frustracji
  • Faworyzowanie pracownika lub zespołu, lub traktowanie uznawane za niesprawiedliwe
  • Role zawodowe, których granice się zacierają, np. nie są jasno określone, co powoduje dezorientację
  • Brak wysokiej jakości szkoleń i brak umiejętności zarządzania konfliktem w obowiązkowych pakietach szkoleniowych
  • Brak komunikacji lub utrudniona komunikacja między zespołami lub pracownikami
  • Niewygodne lub niespełniające norm środowisko pracy, z niesprzyjającym wyborem mebli biurowych. To z kolei prowadzi do narastania stresu
  • brak różnorodności i równych szans w organizacji
  • Menedżerowie, którzy przymykają oko na mobbing i molestowanie lub nie są w stanie dostrzec jego oznak.

Oczywiście, może to być tak proste, jak dwie osoby, które są tak różne lub tak podobne, że nie potrafią się porozumieć. Problemy mogą też powodować typy osobowości w miejscu pracy, np. jeśli wśród pracowników jest osoba o silnie narcystycznych poglądach. W wielu przypadkach może to powodować rozdźwięki i problemy z innymi pracownikami, a dla menedżera może to być niezwykle trudna sytuacja do rozwiązania.

Czy wystrój biura może mieć wpływ na politykę biurową?

W pewnym sensie tak! Kiedy pracownicy czują się komfortowo i są wspierani w swoim środowisku pracy, w powietrzu unosi się znacznie mniej stresu. Oznacza to, że problemy mogą być rozwiązywane w spokojny sposób, a nie w atmosferze kipiących emocji, które wybuchają przy najmniejszej różnicy zdań z kolegą.

Pomyśl o tym, jak czułeś się w przeszłości, kiedy musiałeś siedzieć na krzesłach biurowych, które bolały Cię w dolnej części pleców i powodowały bóle ramion pod koniec dnia. Prawdopodobnie w związku z tym byłeś niespokojny i miałeś krótki temperament. Może to łatwo przerodzić się w kłótnię z kolegą nawet przy najmniejszym problemie. Z tego powodu zapewnienie wygodnych krzeseł, np. ergonomicznych lub siatkowych, jest niezwykle ważne.

Sposób, w jaki biuro jest zaprojektowane, jest ważny na wiele różnych sposobów, np. biura z otwartym planem mogą być źródłem frustracji dla wielu osób, a to może się rozprzestrzeniać, jeśli projekt nie jest prawidłowo zorganizowany. Dobrym pomysłem jest zastanowienie się nad tym wszystkim przed stworzeniem przestrzeni.

Może się to również sprowadzać do tego, jak wiele możliwości daje się pracownikom na ucieczkę, gdy tego potrzebują. Jeśli dwóch współpracowników pracuje nad jakimś problemem, próbując wymyślić kreatywne rozwiązanie, a temperament staje się nieco napięty, danie im szansy na oderwanie się od siebie na dziesięć minut może być wszystkim, co jest potrzebne, aby uniknąć kipiących emocji i wynikającej z nich kłótni. W takiej sytuacji doskonałym pomysłem jest wydzielenie przestrzeni na przerwę, wyposażonej w wygodne modułowe siedzenia, które można łatwo przemieszczać.

Jeśli połączysz projekt, który obejmuje naturę i sztukę, np. zieleń i elementy samej Matki Natury, natychmiast stworzysz uspokajającą atmosferę, a w połączeniu z wygodnymi modułowymi meblami, zrobisz wiele, aby rozproszyć potencjalny punkt zapalny, zanim do niego dojdzie.

Jak radzić sobie z polityką w biurze jako pracownik?

Oczywiście, wystrój biura może posunąć się tylko do pewnego stopnia i podczas gdy zadaniem menedżera jest pomoc w rozwiązaniu wszelkich konfliktów w miejscu pracy, pracownicy powinni zrobić wszystko, co w ich mocy, aby rozwiązać drobne problemy, zanim przerodzą się w coś znacznie poważniejszego. To po prostu dwie dorosłe osoby, które starają się rozwiązać problemy dla dobra płynnego i harmonijnego środowiska pracy. W większości przypadków taka taktyka się sprawdza i choć prawdopodobnie nigdy nie będą najlepszymi przyjaciółmi, mogą współpracować w sposób profesjonalny i wykonać swoją pracę, bez wpływu na innych wokół.

Ogólnie rzecz biorąc, ludzie mają podobne reakcje na wszelkiego rodzaju konflikty czy niepokoje w życiu. Są to:

  • Walka
  • Ucieczka
  • Zamrożenie
  • Staw czoła

Te reakcje to sposób natury na stawienie czoła konfliktowi i poradzenie sobie z nim w spokojny i dojrzały sposób, jednak pierwsza reakcja (walka) może być tą, na której większość ludzi się zatrzymuje. Kiedy reagujemy "walką", możemy krzyczeć lub nawet dosłownie próbować walczyć z daną osobą. To właśnie wtedy złość bierze górę i zaczynamy się czerwienić. Ważne jest, aby umieć radzić sobie z tego typu sytuacjami, zanim wymkną się spod kontroli. Pracownik, którego widziano, jak próbuje walczyć z inną osobą, nie będzie miał dobrych notowań i może zostać ukarany dyscyplinarnie.

Lot jest w zasadzie sposobem natury na ochronę przed sytuacją, którą postrzega ona jako niebezpieczną lub denerwującą. W takim przypadku próbujesz zignorować problem, udajesz, że nic się nie dzieje i masz nadzieję, że po prostu zniknie. Nie zawsze jest to najlepszy sposób radzenia sobie z sytuacją, ale w niektórych przypadkach może się sprawdzić. To naprawdę zależy od sytuacji i osoby, z którą jesteś w konflikcie. Może wystarczy trochę czasu z dala od sytuacji, aby ją załagodzić i aby obie strony mogły pójść dalej. Również w tym przypadku należy zachować ostrożność, ale warto też wiedzieć, że czasami wystarczy tylko dojrzała rozmowa. Zamrożenie jest również bardzo podobne do ucieczki, tzn. wpadamy w panikę, ale nie wiemy, co robić, więc możemy stać się wycofani lub niezdecydowani.

I wreszcie - twarz. Twarzą w twarz to najlepszy sposób radzenia sobie z każdym rodzajem konfliktu w miejscu pracy. Jest to dojrzały i skuteczny sposób na pokonanie większości problemów. Wtedy podchodzisz do problemu w sposób spokojny i wyważony, zachowując racjonalne myślenie i wcześniej planując, co chcesz powiedzieć i zrobić. Jest to oderwanie się od problemu, aby się uspokoić i ocenić swoje myśli, a następnie spróbować spojrzeć na sprawę z obu stron.

Aby z powodzeniem radzić sobie z polityką biurową i konfliktami, należy stosować podejście oparte na twarzy.
Jest to podejście, którego nauczy Cię rozwiązywanie konfliktów i które pozwoli Ci uniknąć poważnych problemów i umożliwi wykorzystanie sytuacji w najlepszy możliwy sposób. Jeśli jednak spróbujesz tego podejścia i nadal nic z tego nie będzie, warto umówić się na spotkanie z przełożonym lub po prostu wpaść do niego, jeśli ma otwarte drzwi, i nieformalnie porozmawiać o problemie.

W ten sposób nie "opowiadasz bajek", a jedynie zwracasz uwagę na problem, który Twoim zdaniem może wymknąć się spod kontroli, jeśli nie zostanie rozwiązany. Należy pamiętać, aby podawać tylko fakty i nie pozwolić, aby emocje przesłoniły stronę, z której się opowiada.
Należy również pamiętać, że druga osoba (lub osoby) zaangażowane w konflikt zostaną poproszone o zrobienie tego samego.

Jak radzić sobie z konfliktami w biurze i polityką jako menedżer

Może się zdarzyć, że dwóch lub więcej pracowników nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać problemu i jako menedżer zostaniesz poproszony o interwencję i mediację. Jest to sytuacja, w której żaden menedżer nie chce brać udziału, ale należy ona do jego obowiązków!

Wspomnieliśmy wcześniej o badaniu, z którego wynika, że większość menedżerów wolałaby skoczyć ze spadochronem niż zająć się konfliktem. Problem w tym, że tylko 37% badanych menedżerów czuło się wystarczająco pewnie i było wystarczająco przeszkolonych, aby radzić sobie z tego typu konfliktami. Pozostałe 63% (czyli znacznie ponad połowa) nie miało poczucia, że posiada narzędzia lub pewność siebie, aby prowadzić mediacje w celu pokojowego rozwiązania problemu.

Jest to dość niepokojąca statystyka. Znaczna część szkoleń dla kadry kierowniczej powinna koncentrować się na tym, jak radzić sobie z konfliktami, gdy już do nich dojdzie, oraz jak łagodzić napięcia związane z polityką biurową. Dobry menedżer jest w stanie rozładować problemy, zanim staną się one poważnymi problemami, a tym samym uniknąć szkód dla firmy i jej ciężko wypracowanej reputacji.

Rozwiązywanie konfliktów przez menedżera zazwyczaj obejmuje następujące taktyki:

  • Prowadzenie polityki otwartych drzwi dla pracowników, którzy mogą zwrócić się do menedżera, jeśli czują, że istnieje problem, który chcieliby omówić
  • Przeprowadzenie nieformalnej rozmowy z obiema stronami (lub z większą ich liczbą, jeśli to konieczne) w celu ustalenia faktów i udzielenia najlepszych rad dotyczących rozwiązania problemu. W wielu przypadkach ten niewielki impuls we właściwym kierunku wystarczy, aby rozwiązać problem
  • Dopasowanie podejścia do konkretnych typów osobowości, np. nie należy być zbyt stanowczym ani podnosić głosu w stosunku do wrażliwego pracownika, a w stosunku do pracownika bardzo pewnego siebie nie należy być zbyt łagodnym
  • Jeśli ciche słowo nie przynosi rezultatów, może zaistnieć potrzeba zbadania konfliktu w bardziej formalny sposób. Będzie się to wiązało z rozmowami ze wszystkimi zaangażowanymi stronami, notowaniem faktów i często obecnością działu kadr na spotkaniu
  • Przestrzeganie zasad i procedur dotyczących zarządzania konfliktami i problemami dyscyplinarnymi w organizacji
  • Tworzenie grup fokusowych, aby pomóc w opracowaniu pomysłów na rozwiązanie sytuacji, i pełnienie roli mediatora w tej grupie
  • Monitorowanie postępów i wyników, a następnie podejmowanie odpowiednich działań
  • Prowadzenie poufnych zapisów ze wszystkich oficjalnych spotkań i dbanie o to, by takie informacje były przechowywane pod kluczem, z wykorzystaniem bezpiecznych, nowoczesnych metod przechowywania danych w biurze.
  • Postępowanie dyscyplinarne w przypadku, gdy pracownik przekroczy linię, np. w przypadku mobbingu
  • oferowanie poradnictwa lub pomocy z zewnątrz pracownikom, którzy mogą potrzebować wsparcia
  • Wiedza, kiedy należy skorzystać z pomocy zewnętrznego mediatora

Obejrzyj ten film, aby dowiedzieć się, jak w prosty, ale bardzo skuteczny sposób pomóc w rozwiązywaniu konfliktów w miejscu pracy, zarówno pracownikom, jak i pracodawcom.

Stosowane podejście będzie w pełni zależało od sytuacji, a wysokiej klasy menedżer będzie instynktownie wiedział, jakiej techniki użyć, w zależności od osobowości zaangażowanych w problem. Kierownicy, którzy nie czują się wystarczająco pewnie, by radzić sobie z takimi sytuacjami, powinni poprosić o dodatkowe szkolenie, zwłaszcza takie, które obejmuje scenariusze i ćwiczenia. Oczywiście zawsze można zapewnić dodatkowe wsparcie, np. w postaci obecności działu kadr na spotkaniu poświęconym rozwiązywaniu konfliktów lub innego menedżera obok.

Sposoby zapobiegania trudnym sytuacjom w pracy i rozpadom zespołu oraz przetrwania ich

Dla pracownika codzienne chodzenie do pracy w sytuacji, gdy w biurze panuje polityka, nie jest przyjemne. Jeśli problem jest poważny lub powoduje stres i niepokój, może również poważnie wpłynąć na Twoje zdrowie psychiczne i spowodować chorobę, np. konieczność zwolnienia się z pracy z powodu stresu.

Nikt nigdy nie powinien czuć się zaniepokojony lub zestresowany na samą myśl o pójściu do pracy. Nowoczesne miejsce pracy biurowej powinno być miejscem, do którego ludzie chcą chodzić, miejscem inspirującym i sprzyjającym współpracy, miejscem, które codziennie stawia zdrowe wyzwania, a komfortowe środowisko pracy jest w nim standardem. Miejsce pracy powinno mieć modne wnętrza biurowe, aby stworzyć spokojną przestrzeń i nie powinno być miejscem, do którego ktoś z obawą wchodzi każdego ranka. Spędzamy w biurze zbyt wiele godzin naszego życia zawodowego, nie warto więc uprzykrzać sobie tych godzin.

Mając to na uwadze, należy pamiętać o kilku kluczowych czynnikach, które pomogą przezwyciężyć wszelkie konflikty w biurze, a także uniknąć potencjalnych sytuacji związanych z polityką biurową, które mogą pojawić się w trakcie pracy. Pierwszym krokiem jest zaakceptowanie faktu, że od czasu do czasu będą pojawiać się konflikty i problemy. Jest to część normalnego życia. Spędzasz dużo czasu ze swoimi współpracownikami, często w trudnych sytuacjach, ze względu na terminy, których trzeba dotrzymać w pracy. Z pewnością może to powodować drobne niedogodności, ale należy pamiętać, że są to tylko niedogodności, które nie muszą przeradzać się w poważny problem. Tak samo jak w domu, pamiętaj, aby odpuszczać sobie drobne sprawy.

Aby pomóc sobie w zrozumieniu i uniknięciu jak największej liczby problemów związanych z polityką biurową, warto wypróbować poniższe techniki "przetrwania" i zapobiegania.

Określ hierarchię

Przyjrzyj się schematowi organizacyjnemu w swoim biurze i sprawdź, kto jest kim. Oczywiście władzę sprawuje kierownik, ale zazwyczaj pod nim znajdują się osoby, które również mają wpływy. Na przykład, czy jest tam ktoś, kto ma niewielką władzę w biurze (np. przełożony), ale zazwyczaj jej nie okazuje? Czy jest ktoś, kto wywiera wyraźny wpływ na innych? Czy jest ktoś, kto często opiekuje się innymi pracownikami i jest ich mentorem? Wiedząc, kto ma władzę, a kto wpływy, można uniknąć potencjalnych punktów spornych. Jest również prawdopodobne, że te osoby nie będą zajmować się drobną polityką biurową, ponieważ są "ponad tym". W takim przypadku wiesz, z kim spędzać czas.

Ważne jest także przyjrzenie się nieoficjalnej hierarchii. Może to brzmieć trochę jak coś, co można zobaczyć w amerykańskim programie telewizyjnym, takim jak Plotkara, ale w każdym biurze zawsze istnieje drabina społeczna. Obserwuj (bardzo dyskretnie), kto zawsze stara się być w pobliżu kogo, kto zawsze jest pomijany, kto zawsze jest w centrum uwagi i (co ciekawe) gdzie pod powierzchnią mogą kipieć romanse. Znając te informacje, możesz ominąć wszelkie "wewnętrzne" utarczki.

Traktuj wszystkich tak samo, z kilkoma różnicami

Wiedza to potęga, a teraz, kiedy znasz już hierarchię w swoim miejscu pracy, po prostu odłóż tę informację na bok, wiedząc, że możesz ją wykorzystać w dowolnym momencie. Będziesz wtedy traktować wszystkich tak samo. Oznacza to, że jesteś "dobrym chłopakiem/dziewczyną" i nie jesteś kimś, kogo inni postrzegają jako zagrożenie. Oczywiście, jesteś dobry w swojej pracy i będziesz ciężko pracował, ale to, jak traktujesz innych w miejscu pracy, niezależnie od ich pozycji, wiele o Tobie mówi. Unikaj zbytniego zbliżania się do jakiejkolwiek konkretnej grupy, a dzięki unikaniu konfliktów i wchodzenia w sam środek "wtajemniczonego" tłumu (dzięki informacjom zdobytym w ostatnim kroku) możesz z powodzeniem uniknąć problemów w większości przypadków.

Nieco wcześniej wspomnieliśmy, że menedżerowie powinni zarządzać pracownikami zgodnie z ich typem osobowości, ale poznając ludzi w swojej przestrzeni (ale nie zbliżając się do nich zbytnio), można również samemu określić typ osobowości. Oznacza to, że wiesz, jak daleko możesz się posunąć w kontaktach z daną osobą, np. osoba wrażliwa może potrzebować spokojniejszego podejścia podczas sesji współpracy, podczas gdy osobie pewnej siebie o wiele łatwiej będzie podważyć jej pomysły. Te informacje pomogą Ci przetrwać trudne sytuacje.

Nigdy nie plotkuj i nie obgaduj

Nie trzeba przypominać, że podstawą polityki biurowej jest zasada "kto powiedział, ten powiedział". Nigdy nie przekazuj niczego, co usłyszałeś, nie sprawiaj wrażenia osoby zbyt zainteresowanej słuchaniem plotek i nie opowiadaj się po żadnej ze stron. Zachowując neutralność, unikniesz wciągnięcia w sytuacje, które mogą wpędzić Cię w kłopoty. Zawsze zachowuj profesjonalizm, a jeśli już musisz wyrazić swoje obawy lub zgłosić problem, trzymaj się z dala od emocji i plotek i trzymaj się faktów.

Pamiętaj, że jeśli chodzi o politykę biurową, masz wybór, czy się w nią zaangażujesz, czy nie. W pewnym stopniu zawsze będą obecne, ale to, na ile pozwolisz sobie się w nie zaangażować, zależy tylko od Ciebie.

Choć to normalne, że w środowisku pracy chce się być lubianym, to słuchanie plotek i angażowanie się w działania "wtajemniczonych" skończy się tylko łzami. W wielu sytuacjach przyjaźnie mogą łatwo zamienić się w problemy typu "pies zje psa", gdy w grę wchodzi praca. Zawsze miej to na uwadze i pamiętaj, że praca jest do pracy, a dom do wesołych pogawędek. Nie oznacza to, że nie można być prawdziwym przyjacielem kolegów, z którymi się przyjaźnimy, ale należy utrzymywać tę przyjaźń poza godzinami pracy i nie rozmawiać o wspólnej pracy po wyjściu, aby zapewnić jej trwałość.

Te techniki mogą wydawać się oczywiste, ale zaskakujące jest to, jak wiele z nich wylatuje przez okno, gdy pojawia się problem. Zbyt łatwo jest skupić się na emocjach i panice związanej ze stanem pracy, zamiast opanować sytuację i trzymać się faktów.
Znając ludzi w swojej organizacji i rozumiejąc dynamikę, jaka panuje pod powierzchnią, można lepiej poruszać się w tym dość mrocznym, politycznym świecie i wyjść z niego bez szwanku!

Wnioski

Ważne jest, aby zdać sobie sprawę z tego, że nie ma na świecie miejsca pracy, które byłoby wolne od problemów przez 100% czasu. Biuro może być najbardziej harmonijnym miejscem przez dwa miesiące z rzędu, a potem pojawi się problem, który trochę zatrzęsie łodzią, po czym znów zapanuje harmonia.
To jest normalne. Są to typy sytuacji, które można stosunkowo łatwo obejść, pod warunkiem, że menedżerowie mają pod ręką umiejętności rozwiązywania konfliktów, a pracownicy zachowują zdrowy rozsądek i dojrzałe podejście do radzenia sobie z nimi u źródła.

Należy zawsze pamiętać o tym, że zdrowie i dobre samopoczucie psychiczne ma kluczowe znaczenie dla szczęścia pracowników i sukcesu firmy.

Problemy pojawiają się, gdy morale są niskie, pewność siebie nie jest zbyt wysoka, a każdy walczy o swoją pozycję. Nie jest to zdrowa sytuacja w pracy, a jeśli dodać do tego kiepski projekt mebli biurowych, który sprawia, że wszyscy czują się niewygodnie i są zdenerwowani, sytuacja tylko się pogarsza. Gdy ludzie są zadowoleni ze swojego środowiska pracy, dobrze czują się w otoczeniu mebli biznesowych i czują wsparcie i inspirację ze strony kierownictwa, prawdopodobieństwo wystąpienia problemów jest znacznie mniejsze.

Chociaż świat polityki biurowej może być trudny do opanowania, dzięki wyważonemu i pewnemu siebie podejściu można łatwo pokonać te skaliste wody bez większych, długotrwałych problemów.

Dziękuję za przeczytanie!